Експертна думка часто впливає на оцінку ситуації, особливо, якщо експерт — дитячий лікар в потрібній батькам області. Саме з цих міркувань в проекті Вінниця для дітей відкривається рубрика «Інтерв’ю з експертом». Тут досвідчені лікарі та фахівці в різних, але таких потрібних батькам областях медицини, будуть давати відповіді на найбільш цікаві і хвилюючі нас питання. Крім того, після інтерв’ю кожен батько може задати питання фахівцю, і подивитися його контактні дані.
Перше слово в рубриці надається логопеду-дефектологу Наталії Анатоліївні Крупляк. Не буду нудною, одразу ж перейду до питань.
— Наталя, розкажіть про свій досвід роботи. Як давно Ви практикуєте?
— Я практикую з 2007 року, 10 років. Спочатку працювала логопедом в дитячому садку, потім — у дитячій спеціалізованій консультативній поліклініці обласної психіатричної лікарні міста Донецька. З 2014 року веду приватний прийом.
— Ви працюєте тільки з дітьми чи з дорослими теж?
— Я працюю з дорослими, які звертаються з такими проблемами, як заїкання і/або порушеннями звуковимови. Але, все ж 95% моїх клієнтів — це діти та підлітки.
— У кожній області медицини і психології є найбільш часті питання, проблеми, відхилення в розвитку. Що можете сказати про логопедію? З якими проблемами до Вас звертаються найчастіше?
— Проблеми моїх пацієнтів дуже різні. Велика кількість звернень пов’язані з порушеннями звуковимови у дітей. Я не веду статистику, але, думаю, що кожна четверта-п’ята дитина, яка потрапляє на прийом, має досить серйозну затримку мовленнєвого розвитку (тобто в 2, іноді у 3-4 роки у дитини зовсім немає «зовнішньої» вимови або вона мінімальна). Досить поширеною проблемою є заїкання, а також порушення письмового мовлення у молодших школярів (дислексія та дисграфія).
— На скільки індивідуальною є корекція логопедичних дефектів? Для кожного випадку доводиться створювати конкретний алгоритм дій? Чи є певний «протокол» без дотримання якого, нічого не вийде?
— Правильна відповідь знаходиться десь посередині. Звичайно, немає єдиного, уніфікованого протоколу для роботи з дітьми. Вся робота будується з урахуванням індивідуальних особливостей мовлення дитини, а також віку, рівня психічного розвитку, стану комунікативної сфери і особливостей соціального функціонування дитини. Проте всі використовувані методи, я хочу це підкреслити, зобов’язані бути науково обґрунтованими і практично апробованими. Не варто сліпо довіряти численним «авторським методикам», які не пройшли належний шлях їх наукового дослідження.
— Який відсоток повного позбавлення або одужання (не знаю, як правильно висловитися) від дефектів мови? Чи впливає вік на результати?
— Про відсотки говорити дуже складно, враховуючи різноманіття порушень і ступені тяжкості їх проявів. І так, багато чого залежить від віку дитини, в якому розпочата корекційна робота. Якщо ми говоримо тільки про порушення звуковимови (я не кажу зараз про порушення звуковимови, яке пов’язане з дизартрією при дитячому церебральному паралічі і з органічною ринолалією), то прогноз тут, як правило, сприятливий. Хоча батьки повинні розуміти, що в разі порушення вимови великої кількості звуків, а також за порушення складової структури слова, корекційна робота потребує часу і терпіння.
Якщо ж ми працюємо з тотальними, системними формами недорозвинення вимови (коли порушені всі компоненти мовлення: словниковий запас, граматичний лад, звуковимова) або ж з відсутністю вимови, то дуже багато залежить від таких факторів:
- чи є недорозвинення вимови первинним порушенням або ж це прояв іншого розладу розвитку, як то дитячий аутизм, розумова відсталість та ін..
- ступінь порушення;
- збереження інтелектуальних здібностей дитини;
- кількість часу (годин на тиждень), що виділяється для корекційної роботи і активність батьків у процесі. Останній чинник, до речі, грає роль завжди.
При заїканні дуже важливий фактор, що сприяє одужанню — це мінімальна кількість стресів і психотерапевтичне втручання.
Тому, як бачите, на результати корекційної роботи впливає дуже багато факторів. Але важливо ось що: при проведенні корекції позитивні результати є завжди.
— Чи може бути ефект тимчасовим?
— Якщо робота проведена в повному обсязі, то ні, такого не трапляється. Винятком є лише заїкання, яке має властивість повторюватися.
— Часто батьки пізно звертають увагу на існуючу проблему у мовленні дитини. Поки дитина не соціалізована, це не доставляє їй дискомфорту. Потрапивши в середовище однорічок, в садочку чи школі, дитина починає соромитися свого дефекту, розуміючи, що вона «не така». При яких проблемах і в якому віці не слід ігнорувати відвідування логопеда дефектолога?
— При будь-яких проблемах і в будь-якому віці. Якщо у віці півтора року дитина не говорить хоча б окремі слова — це привід для звернення за консультацією. Або ж у 2 роки у малюка немає фрази з двох слів. А може малюкові два з половиною — три роки, і він говорить, але його мало хто може зрозуміти — потрібно проконсультуватися. Якщо дитині 5, і вона не вимовляє правильно 1 або більше звуків — вам до логопеда. Також не зайвим буде відвідування фахівця, якщо молодший школяр погано читає і/або вперто робить помилки на письмі.
— Наталя, які випадки з практики Вам запам’яталися найбільше?
— Багато таких випадків. Запам’ятався 14-річний Олег, який з моєю допомогою виправив вимову восьми звуків всього за півроку, настільки він був мотивований. А ще Іван, Єгор, хлопчаки з аутизмом, який супроводжувався досить серйозними мовними і поведінковими проблемами. Після втручання команди фахівців вони успішні учні загальноосвітніх шкіл.
— Які настанови, Ви, як досвідчений логопед-дефектолог, можете дати батькам? Особливо тим, хто проходить цей життєвий етап вперше?
— Будьте уважні до розвитку вашої дитини. Якщо вас щось насторожує — відразу звертайтеся до фахівця. Не слухайте бабусь, дідусів, знайомих, які говорять вам: «Ось шурин моєї троюрідної племінниці, як розповідала його бабця, заговорив у 5 років, і твій заговорить». Не довіряйте фахівцям, якщо вони кажуть: «Це ж хлопчик, хлопчики пізніше починають говорити, почекаємо, до 3 років нічого робити не треба». Провідна світова тенденція — це рання діагностика і раннє втручання. На сьогоднішній день немає сумнівів у тому, що, чим раніше розпочата корекційна робота, тим більш ефективною вона буде.
— Величезне спасибі за інтерв’ю. Впевнена, що ця інформація буде цікавою та корисною для всіх батьків. Нижче у формі коментарів, можна задати експерту питання, ну і, власне, контакти лікаря:
Тел: 0632435831 Наталія Анатоліївна
м. Вінниця, вул. Театральна, 10, пн-сб.