Суббота , 27 апреля 2024
На замітку:
Головна / Експерти / «Провідна світова тенденція — це рання діагностика і раннє втручання»- логопед-дефектолог Наталія Крупляк в інтерв’ю для 7ya.vn.ua
Наталія Анатоліївна Крупляк
Наталія Анатоліївна Крупляк

«Провідна світова тенденція — це рання діагностика і раннє втручання»- логопед-дефектолог Наталія Крупляк в інтерв’ю для 7ya.vn.ua

Експертна думка часто впливає на оцінку ситуації, особливо, якщо експерт — дитячий лікар в потрібній батькам області. Саме з цих міркувань в проекті Вінниця для дітей відкривається рубрика «Інтерв’ю з експертом». Тут досвідчені лікарі та фахівці в різних, але таких потрібних батькам областях медицини, будуть давати відповіді на найбільш цікаві і хвилюючі нас питання. Крім того, після інтерв’ю кожен батько може задати питання фахівцю, і подивитися його контактні дані.

Перше слово в рубриці надається логопеду-дефектологу Наталії Анатоліївні Крупляк. Не буду нудною, одразу ж перейду до питань.

Наталія Анатоліївна Крупляк
Наталія Анатоліївна Крупляк

— Наталя, розкажіть про свій досвід роботи. Як давно Ви практикуєте?

— Я практикую з 2007 року, 10 років. Спочатку працювала логопедом в дитячому садку, потім — у дитячій спеціалізованій консультативній поліклініці обласної психіатричної лікарні міста Донецька. З 2014 року веду приватний прийом.

— Ви працюєте тільки з дітьми чи з дорослими теж?

— Я працюю з дорослими, які звертаються з такими проблемами, як заїкання і/або порушеннями звуковимови. Але, все ж 95% моїх клієнтів — це діти та підлітки.

— У кожній області медицини і психології є найбільш часті питання, проблеми, відхилення в розвитку. Що можете сказати про логопедію? З якими проблемами до Вас звертаються найчастіше?

— Проблеми моїх пацієнтів дуже різні. Велика кількість звернень пов’язані з порушеннями звуковимови у дітей. Я не веду статистику, але, думаю, що кожна четверта-п’ята дитина, яка потрапляє на прийом, має досить серйозну затримку мовленнєвого розвитку (тобто в 2, іноді у 3-4 роки у дитини зовсім немає «зовнішньої» вимови або вона мінімальна). Досить поширеною проблемою є заїкання, а також порушення письмового мовлення у молодших школярів (дислексія та дисграфія).

— На скільки індивідуальною є корекція логопедичних дефектів? Для кожного випадку доводиться створювати конкретний алгоритм дій? Чи є певний «протокол» без дотримання якого, нічого не вийде?

— Правильна відповідь знаходиться десь посередині. Звичайно, немає єдиного, уніфікованого протоколу для роботи з дітьми. Вся робота будується з урахуванням індивідуальних особливостей мовлення дитини, а також віку, рівня психічного розвитку, стану комунікативної сфери і особливостей соціального функціонування дитини. Проте всі використовувані методи, я хочу це підкреслити, зобов’язані бути науково обґрунтованими і практично апробованими. Не варто сліпо довіряти численним «авторським методикам», які не пройшли належний шлях їх наукового дослідження.

— Який відсоток повного позбавлення або одужання (не знаю, як правильно висловитися) від дефектів мови? Чи впливає вік на результати?

— Про відсотки говорити дуже складно, враховуючи різноманіття порушень і ступені тяжкості їх проявів. І так, багато чого залежить від віку дитини, в якому розпочата корекційна робота. Якщо ми говоримо тільки про порушення звуковимови (я не кажу зараз про порушення звуковимови, яке пов’язане з дизартрією при дитячому церебральному паралічі і з органічною ринолалією), то прогноз тут, як правило, сприятливий. Хоча батьки повинні розуміти, що в разі порушення вимови великої кількості звуків, а також за порушення складової структури слова, корекційна робота потребує часу і терпіння.

Якщо ж ми працюємо з тотальними, системними формами недорозвинення вимови (коли порушені всі компоненти мовлення: словниковий запас, граматичний лад, звуковимова) або ж з відсутністю вимови, то дуже багато залежить від таких факторів:

  • чи є недорозвинення вимови первинним порушенням або ж це прояв іншого розладу розвитку, як то дитячий аутизм, розумова відсталість та ін..
  • ступінь порушення;
  • збереження інтелектуальних здібностей дитини;
  • кількість часу (годин на тиждень), що виділяється для корекційної роботи і активність батьків у процесі. Останній чинник, до речі, грає роль завжди.

При заїканні дуже важливий фактор, що сприяє одужанню — це мінімальна кількість стресів і психотерапевтичне втручання.

Тому, як бачите, на результати корекційної роботи впливає дуже багато факторів. Але важливо ось що: при проведенні корекції позитивні результати є завжди.

— Чи може бути ефект тимчасовим?

— Якщо робота проведена в повному обсязі, то ні, такого не трапляється. Винятком є лише заїкання, яке має властивість повторюватися.

— Часто батьки пізно звертають увагу на існуючу проблему у мовленні дитини. Поки дитина не соціалізована, це не доставляє їй дискомфорту. Потрапивши в середовище однорічок, в садочку чи школі, дитина починає соромитися свого дефекту, розуміючи, що вона «не така». При яких проблемах і в якому віці не слід ігнорувати відвідування логопеда дефектолога?

— При будь-яких проблемах і в будь-якому віці. Якщо у віці півтора року дитина не говорить хоча б окремі слова — це привід для звернення за консультацією. Або ж у 2 роки у малюка немає фрази з двох слів. А може малюкові два з половиною — три роки, і він говорить, але його мало хто може зрозуміти — потрібно проконсультуватися. Якщо дитині 5, і вона не вимовляє правильно 1 або більше звуків — вам до логопеда. Також не зайвим буде відвідування фахівця, якщо молодший школяр погано читає і/або вперто робить помилки на письмі.

— Наталя, які випадки з практики Вам запам’яталися найбільше?

— Багато таких випадків. Запам’ятався 14-річний Олег, який з моєю допомогою виправив вимову восьми звуків всього за півроку, настільки він був мотивований. А ще Іван, Єгор, хлопчаки з аутизмом, який супроводжувався досить серйозними мовними і поведінковими проблемами. Після втручання команди фахівців вони успішні учні загальноосвітніх шкіл.

— Які настанови, Ви, як досвідчений логопед-дефектолог, можете дати батькам? Особливо тим, хто проходить цей життєвий етап вперше?

— Будьте уважні до розвитку вашої дитини. Якщо вас щось насторожує — відразу звертайтеся до фахівця. Не слухайте бабусь, дідусів, знайомих, які говорять вам: «Ось шурин моєї троюрідної племінниці, як розповідала його бабця, заговорив у 5 років, і твій заговорить». Не довіряйте фахівцям, якщо вони кажуть: «Це ж хлопчик, хлопчики пізніше починають говорити, почекаємо, до 3 років нічого робити не треба». Провідна світова тенденція — це рання діагностика і раннє втручання. На сьогоднішній день немає сумнівів у тому, що, чим раніше розпочата корекційна робота, тим більш ефективною вона буде.

— Величезне спасибі за інтерв’ю. Впевнена, що ця інформація буде цікавою та корисною для всіх батьків. Нижче у формі коментарів, можна задати експерту питання, ну і, власне, контакти лікаря:

Тел: 0632435831 Наталія Анатоліївна

м. Вінниця, вул. Театральна, 10, пн-сб.

Читайте також

Лікар трихолог Вікторія Грабовик

Дитячий трихолог Вінниця (лікування випадіння волосся та захворювань шкіри голови)

Лікар трихолог, дерматокосметолог Вікторія Вікторівна Грабовик має досвід роботи 13 років та вищу медичну освіту …

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *